Artikkelissa kuvataan Diakonia-ammattikorkeakoulun syrjäytyminen ammattikorkeakoulussa (CDS) -hankkeessa tehtävää sosiaalinen pääoma -käsitteen operationaalistamista korkeakoulukontekstiin. Sosiaalisen pääoman käsite ei ole edelleenkään yksiselitteinen, vaikka siihen on kohdistunut kasvavaa kiinnostusta muutaman vuosikymmenen ajan. Sosiaalinen pääoma saattaa kuitenkin tarjota käsitteellisen välineen syrjäytymisen ehkäisemiseen. Tässä hankkeessa sosiaalinen pääoma on kattokäsite.
Käsitteen juuret voidaan löytää 1800-luvulta, nykykeskusteluun sen ovat tuoneet James Coleman ja Pierre Bourdieu. Laajempi kiinnostus sosiaalista pääomaa kohtaan syntyi kuitenkin vasta 1990-luvun puolessavälissä. Sosiaalinen pääoma on merkityksenä positiivinen ja jäsentää aineettoman pääoman merkitystä yhteisöjen toimintaan. Sosiaalinen pääoma -käsite ja yhteisöllisyys-käsite ovatkin lähikäsitteitä ja sisältävät samoja ulottuvuuksia.
Sosiaalisen pääoman mekanismeiksi on määritelty mm. luottamus muihin ihmisiin ja instituutioihin. Sosiaalisen pääoman muodostumisen kannalta merkittäviä ovat lojaalisuus organisaatiota, sen tehtävää ja toimijoita kohtaan, yhteisten sopimusten noudattaminen, yhteisöön kiinnittyminen, aktiivinen osallistuminen yhteisön toimintaan ja julkinen sitoutuminen organisaatioon. Sosiaalinen pääoma liittyy läheisesti myös henkiseen hyvinvointiin, joka taas on suhteessa opiskelukykyyn. Opiskelukyvyllä tarkoitetaan mallia, jonka osatekijöinä ovat opetus- ja ohjaustoiminta, opiskeluympäristö, opiskelutaidot sekä opiskelijan terveys ja voimavarat.
Koska sosiaalisen pääoman mittaaminen on kontekstisidonnainen, päädyttiin määrittämään mittari korkeakouluympäristöön. Sosiaalisen pääoman mittaamisessa korkeakoulussa keskeisiä näyttäisivät olevan yhteisö tai sosiaalinen verkosto ja sen tiiviys, vastavuoroisuus, luottamus, osallistuminen, avoin kommunikaatio, sosiaalinen tuki ja päämäärätietoisuus.
Tässä hankkeessa sosiaalinen pääoma kohdistuu ammattikorkeakouluopiskelijan luottamukseen ja osallistumiseen. Luottamusta ja osallistumista opiskelija arvioi suhteessa ammattikorkeakoulun toimijaryhmiin kuten omaan opiskeluryhmään ja opettajiin, opetussuunnitelmaan, opetusmenetelmiin ja omiin voimavaroihinsa. Mittari tulee osaksi ammattikorkeakoulujen opiskelijakyselyä. Ensimmäinen mittaus ja mittarin testaus tehdään keväällä 2010, minkä jälkeen mittaria kehitetään ja viedään osaksi CDS-hankkeessa toimivien ammattikorkeakoulujen opiskelijakyselyjä.
Päivi Vuokila-Oikkonen, Sakari Kainulainen