Työn tekemisen muodot, paikat ja ajat ovat muuttuneet. Yhä useamman työpaikkaa eivät rajaa yhden työpisteen seinät, tuttu työtiimi ja tuttu talo tai kaupunki. Lentokenttien palvelupöydät, bussipenkit, lentokoneen istuimet, asiakasorganisaatioiden ”pistäytymispaikat” ja hotellihuoneiden työpöydät rakentavat nykytyön ympäristöä. Työtä tehdään hajaantuneissa verkostoissa, joissa kommunikaatio jäsenten kesken ja työn johtaminen tapahtuu virtuaalisesti (Andriessen & Vartiainen 2006, 3-12).
Muuttuvat tavat tehdä työtä haastavat esimiehen ja alaisen suhteen ja osaamisen. Lisääntyvä mobiili työ (esim. Vartiainen 2006, 22-24; Gareis, Lilischkis. & Mentrup 2006, 45-67) tarjoaa mielenkiintoisen alustan tämän problematiikan jäsentämiselle. Artikkelissa kuvataan niitä esimiestyön muuttuneita haasteita, joita yritysten henkilöstöhallinnon edustajat nostivat esille Turun ammattikorkeakoulun johtamassa modernin työn esimies- ja alaistoiminnan valmennusohjelmaa kehittävässä projektissa (TYKES). Artikkelin perustana on seitsemän valmennuskonseptia kehittävän kokouksen keskusteluaineisto niiltä osin, kun osallistujat käsittelevät mobiilin työn esimiestyölle asettamia haasteita.
Artikkelissa kuvataan ensin mobiiliin työhön ja sen kompleksisuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Sen jälkeen keskitytään tarkastelemaan kolmea kompleksisuustekijää, matkustamista, monipaikkaista työtä ja työaikaa esimiestyön haasteena, siinä valossa, jossa asiantuntijafoorumiin osallistuneet henkilöstöhallinnon edustajat nostivat niitä esille.
Ursula Hyrkkänen