iTunes yliopistot ovat saavuttaneet suuren suosion maailmalla. Maineikkaat Oxfordin ja Cambridgen yliopistot avasivat omat iTunes yliopistonsa viime syksynä (Paton 2008) seuraten Stanfordin, MIT ja Yalen esimerkkiä. Yliopistot ovat perustaneet Applen iTunes Storeen niin sanotun avoimen iTunes U-yliopiston. Avoimen iTunes U-yliopiston materiaalina on erilaisia video- ja audiotiedostoja, jotka voidaan ladata tietokoneeseen, mp3-soittimeen, iPodiin tai älypuhelimeen kuten iPhoneen. (Open University 2008; Reid 2008.) Stanfordin yliopistolla on iTunes-materiaalia materiaalia jo pitkälti yli tuhat tuntia. Miksi emme perustaisi myös Suomeen iTunes korkeakoulua? Suomella, suomalaisilla ammattikorkeakouluilla, yliopistoilla ja suomalaisilla opiskelijoilla on olemassa tekniset valmiudet. Tarvitaan tahtoa, tutkimusta, oppimateriaalien muokkausta ja opettajien innostamista asiaan.
Tässä artikkelissa on selvitetty millaisia kokemuksia pod- ja vodcastien käyttämisestä opetuksen tukena on erilaisissa tutkimuksissa saatu. Lisäksi on tarkasteltu mitä tarkoitetaan käsitteillä podcast, vodcast, älypuhelin, ipod ja m-oppiminen ja millaisilla teknisillä alustoilla ja välineillä m-oppimista voidaan hyödyntää. Artikkelin tarkoituksena on herättää keskustelua siitä, miten suomalaiset ammattikorkeakoulut ja yliopistot voisivat olla mukana suomalaisen iTunes korkeakoulun perustamisessa.
Merja Drake, Kari Salo